Du har sikkert hørt, hvordan SEO-tekster er som en mirakelkur for din synlighed
på Google. Det kan de også være. Men de skal skrives rigtigt og professionelt.
Kort fortalt er en SEO tekst et blogindlæg, der har til formål at booste en hjemmeside op i Googles rangering. Indholdet i SEO-artikler skal være en kombination af unikt indhold og de rigtige nøgleord.
Har du en frisørsalon i Slagelse, er det naturligvis vigtigt, at din hjemmeside ”bonner” ud, når Hr. og Fru. Hansen går på Google for at finde en salon til deres næste klipning. Det kræver ikke en doktorgrad i SEO-tekst at regne ud, at ”frisør” og ”Slagelse” er de to vigtigste ord for Google at opfange på din hjemmeside.
Det kræver dog en vis ekspertise at sørge for, at søgemaskinen rangerer din hjemmeside som den vigtigste, når man søger på ”frisør Slagelse”.
SEO-tekster og links
Der er to slags SEO, du skal være opmærksom på, før du kaster dig ud i det
komplekse område. Den ene slags er ”On site”, som er optimering af selve
din hjemmeside. Den anden slags er ”Off site”, som er kunsten at få andre
hjemmesider til at linke til din hjemmeside.
Næsten alle virksomheder bør konsultere med et PR-bureau, der har deres
speciale inden for SEO artikler. De vil sørge for at skrive unikt indhold til salonen
og forsyne teksten med de helt rigtige nøgleord og links. De kan også gå i
din ”back end” i styresystemet og lave ”on site”-arbejde. Det handler om at tilføje
såkaldte meta-descriptions, unikke sidetitler og tags.
– Meta-descriptions er en lille beskrivelse af siden, som gør det lettere for
Google at indeksere den.
– En unik sidetitel har samme funktion, men har faktisk større betydning, da det er noget af det første, som Google kaster sig over.
– Tags er efterhånden lidt uddateret. De har dog samme funktion som ovenstående to. Nemlig at forsyne Google med de rigtige nøgleord.
SEO-artikler er altså til ”on site”-arbejde. ”Off site”-arbejde handler som nævnt om at få andre kvalitetshjemmesider til at linke til din hjemmeside. Det vender vi tilbage til i et senere blogindlæg.
Slutteligt kan vi konkludere, at der er mange ting at lære om SEO-tekster, og at
markedet er komplekst nok til, at det kan betale sig at investere i konsulenthjælp
fra et af de mange bureauer på området.